sunnuntai 24. marraskuuta 2019

Miten syttyy ja onneksi myös sammuu

Huoneistopalo

Se klassinen tapaus oli lähellä, niin lähellä. Kaikki alkoi näin: Lähdin perjantaina töistä kotiin päänsäryssä ja väsyneen oloisena. Kiitos edellispäivän ihanan Leonard Cohen -konsertin Avoimet ovet teatterissa ja maistuvien makujen Old Boy Bbq ravintolassa. Kaupassa oli silti käytävä, ruokajuttuja mietittävä, bussiin ehdittävä, kassit raahattava.

Tulin kotiin, tavarat kaappiin ja pitsataikina kohoamaan. Pitsaperjantai nääs. Saunailta, kuten meillä perjantaina on, joten mies laittaa saunan lämpiämään. Minä sohvalle rötköttämään. 

Ongelma. Asuntoauto pitäisi saada talviteloille, mutta Trafin sivuille ei pääse kirjautumaan uusilla mobiilivarmenteilla. Minä pankkineuvojaksi. Ei onnistu. Yritetään ja yritetään. Ei tulosta. 

Digi, digi, puhahtaa mies ja lähtee saunaan. Minä simuloin tilannetta omilla tunnuksilla. Pääsen palveluun, mutta autoon en tietenkään voi koskea, se ei ole minun hallinnassani, mutta polku on selvä. Menen saunaan. 

Tullaan saunasta. Yritetään kirjautumista viisaampana. Sinut on tunnistettu. Yes! Mutta joku ongelma... Useita istuntoja auki. Suljetaan istunnot, tyhjennetään välimuisti. Minä laitan uunin päälle. Jatketaan harjoitusta. 

Mikä käryää? Uuni kai. Ei HITTO täällä palaa. Keittiön liesi on liekeissä. Mies kaappaa, mitä saa, lavuaariin. Minulla on märkä hiustenkuivatuspyyhe harteilla ja tukahdutan sillä liedellä palavan kulhon pohjan ja taikinaklöntin. Nyt pärähtää palohälytin. 

Sydän hakkaa, pyörryttää. Ilmassa leijailee tuhkahiutaleita, muovin käry käy nenään. Itkettää. Olin laittanut lieden päälle, vaikka uuni olisi pitänyt. 

Ei käynyt pahasti, lohduttaa mies. Älä koskaan laita astiaa lieden päälle. Kyllä minä sen tiedän. Tiedän, tiedän. Mutta kun uusi liesi, jossa nappulat eri järjestyksessä, mutta kun, mutta... 

Unohtuu Trafi, unohtuu auto. Laitan uunin päälle. Ei tehdä pitsaa, tehdään lämpimiä leipiä. 

Lauantaina avataan tietokone, kirjaudutaan palveluun ja saadaan asuntoauto seisomaan talviunille.